۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
1402/08/15 تکمیل ظرفیت دانشگاه
تکمیل ظرفیت دانشگاه

تکمیل ظرفیت دانشگاه ( از اعلام تکمیل ظرفیت تا شرایط و مراحل تکمیل ظرفیت)

 تکمیل ظرفیت دانشگاه یکی از اتفاقات مهم در حوزه آموزش عالی است. با توجه به افزایش نیاز روزافزون به آموزش عالی، دانشگاه‌ها باید بتوانند تعدادی بیشتر از دانشجویان را پذیرش کنند و به آن‌ها فرصت آموزش و یادگیری بدهند پس از این فرصت جهت ورود هرچه سریعتر به دانشگاه و گرفتن مدرک معتبر استفاده نمایید.
 
 
لیست رشته تکمیل ظرفیت پذیرش با سوابق تحصیلی سراسری بهمن ماه 1402 
 

تکمیل ظرفیت دانشگاه یک فرایند مهم در سیستم آموزش عالی کشور به عنوان آخرین فرصت در یک سال تحصیلی است که به دانشجویان امکان می‌دهد در رشته و دانشگاه مورد نظر خود قبول شوند.

این فرایند به دانشجویانی که در آزمون کنکور قبول نشده‌اند و یا در رشته ای قبول شده اند اما به دلایل مختلف اقدام به ثبت نام نکرده اند، فرصت دیگری می‌دهد تا با تکمیل ظرفیت، به این رشته و دانشگاه وارد شوند.

 

 

تکمیل ظرفیت دانشگاه چه زمانی اعلام می شود؟

تکمیل ظرفیت دانشگاه اغلب در اوایل زمستان انجام شده و عملیات ثبت‌نام و شرکت در تکمیل ظرفیت نیز در ماه دی صورت می‌گیرد. اما تاریخ دقیق اعلام ظرفیت و ثبت‌نام تکمیل ظرفیت هر سال ممکن است تغییر کند و شرایط و سیاست‌های هر دانشگاه نیزمتفاوت باشد.

تکمیل ظرفیت دانشگاه فرایندی است برای دانشجویانی که در آزمون کنکور قبول شده‌اند ولی به دلایلی نتوانسته‌اند به رشته و دانشگاه مورد نظرشان وارد شوند، یک فرصت دوباره فراهم می‌کند. از این رو، تکمیل ظرفیت کنکور می‌تواند برای دانشجویان به عنوان آخرین فرصت برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر درطول یک سال باشد.

ابتدا متقاضی در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور، ثبت‌نام می نماید. در این مرحله، متقاضیان باید عملیات ثبت‌نام خود را در سایت رسمی سنجش انجام دهند.

نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه نیز همانند نتایج آزمون کنکور سراسری اعلام می‌شود و دانشجویان می‌توانند با ورود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور، نتایج خود را مشاهده کنند.

 

پذیرش تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها چگونه انجام می‌شود؟

عامل اصلی که بر شانس قبولی در پذیرش تکمیل ظرفیت تأثیر می‌گذارد، تطابق نمره علمی و رتبه داوطلب با شرایط رشته‌ها و دانشگاه‌های مورد نظر است. در دفترچه تکمیل ظرفیت، شرایط لازم برای قبولی در هر رشته و دانشگاه مشخص شده است. بنابراین، دانشجویان باید نمره‌های خود را با شرایط مورد نظر مقایسه کنند تا بتوانند شانس قبولی خود را بسنجند.

عامل دیگری که بر شانس قبولی در پذیرش تکمیل ظرفیت تأثیر می‌گذارد، افزایش تقاضا برای رشته مورد نظر است. اگر تعداد داوطلبان برای یک رشته بسیار زیاد باشد، شانس قبولی در آن رشته کاهش می‌یابد. برای مثال، رشته‌های علوم پزشکی، حقوق و مهندسی ها بیشتر از سایر رشته‌ها متقاضی دارند و پذیرفته‌شدگان این رشته‌ها مخصوصا در دانشگاه‌های خوب شهرهای بزرگ، به ندرت انصراف می‌دهند. این باعث می‌شود که شانس قبولی در این رشته‌ها بسیار کمتر شود.

 مطلبی که شاید بخوانید : دانشگاه بدون کنکور در اصفهان

ثبت نام در رشته معماری دانش پژوهان 

شرایط عمومی تکمیل ظرفیت دانشگاه

شرایط عمومی برای تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری سال 1402 عبارتند از:

  • تابعیت دین اسلام یا یکی از ادیان تعیین شده در قانون اساسی جمهوری ایران
  • تابعیت از قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن هرگونه سابقه کیفری
  • نداشتن اعتیاد به هرگونه مواد مخدر

  مطلبی که شاید بخوانید : تغییر رشته دانشگاه در اصفهان

شرایط اختصاصی تکمیل ظرفیت

  • در صورت دریافت مدرک فارغ التحصیلی تا پایان روز 30 بهمن ماه 1402، متقاضیان می توانند در فرآیند تکمیل ظرفیت شرکت نمایند،اگر دانشگاه با شروع تحصیل آن ها از نیمسال دوم تحصیلی موافقت کند.
  • در این مرحله، تمامی داوطلبان باید هزینه ثبت نام را پرداخت کنند.
  • همچنین، متقاضیان آقا نباید مشمول نظام وظیفه باشند تا بتوانند ادامه تحصیل در دانشگاه را داشته باشند.

 

مراحل ثبت نام تکمیل ظرفیت دانشگاه

برای ثبت نام در تکمیل ظرفیت آزمون کنکور سراسری، داوطلبان واجد شرایط باید در زمان مشخص شده به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای ثبت نام غیر حضوری انجام دهند. نحوه ثبت نام به این صورت است:

  1. به سایت رسمی سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کنید.
  2. از طریق منوی سمت راست سایت، بر روی گزینه "سراسری" کلیک کنید.
  3. بر روی گزینه "تکمیل ظرفیت کنکور سراسری" کلیک کنید.
  4. اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید و سپس رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنید.
  5. بر روی گزینه "تایید" کلیک کنید و سپس ثبت نهایی را انجام دهید.


در صورتی که تکمیل ظرفیت انجام شود، سازمان سنجش بعد از بررسی فرم انتخاب رشته داوطلبان، در زمان اعلام نتایج تکمیل ظرفیت کنکور سراسری، وضعیت قبول یا عدم قبول آن‌ها را مشخص می‌کند.

 

 

پذیرش تکمیل ظرفیت در دانشگاه غیرانتفاعی

با گسترش دانشگاه ها و نیاز روز افزون جامعه به افراد متخصص در بخش های مختلف، رقابت برای ورود به دانشگاه ها نیز به شدت افزایش یافته است. اما برخی از دانشگاه ها، مانند دانشگاه های غیر انتفاعی، روش های متفاوتی را برای پذیرش دانشجویان در نظر می‌گیرند. در این دانشگاه ها، دانشجویان بدون نیاز به شرکت در آزمون کنکور و فقط بر اساس سوابق تحصیلی خود می‌توانند وارد دانشگاه شوند.

به طور کلی، برای افزایش شانس قبولی در پذیرش تکمیل ظرفیت، دانشجویان باید به تطابق نمره علمی و رتبه خود با شرایط مورد نظر توجه کنند و همچنین رشته‌هایی را انتخاب کنند که تقاضای کمتری دارند. این امر می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا شانس قبولی خود را در دانشگاه‌ها افزایش دهند.

مطالبی که شاید بخوانید:
 
 
تعداد بازدید: 1142
امتيازدهي
ميانگين امتيازها:4.14 تعداد كل امتيازها:7

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی  
کد امنیت
 
Powered by DorsaPortal