۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
1402/03/08 راهکارهای مقابله با عوامل ایجاد کننده افت تحصیلی و مشروطیت
راهکارهای مقابله با عوامل ایجاد کننده افت تحصیلی و مشروطیت

 

 
 
 
 
 
1. مقدمه

ورود به دانشگاه یکرویداد مهم تلقی شده است و اساس زمینه های روانشناختی فردی و ویژگی های محیطی، واکنش های متفاوتی را به دنبال دارد. چنین رویدادی موجب می شود فرد یک فرایند جدایی، انطباق با محیط جدید، سازگاری در ارتباطات اجتماعی و رویارویی با مشکلات را تجربه نماید. در این راستا موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی بستگی به شیوه های خاص پاسخدهی فرد نسبت به تغییر ایجاد شده در شرایط زندگی وی به عنوان دانشجو براساس زمینه های روانشناختی دارد.

دوران تحصیلی دانشگاهی برای بسیاری از از دانشجویان، ممکن است همراه با خطرات و آسیب های جدی باشد. بسیاری از دانشجویان با ورود به دانشگاه به سرعت خود را با شرایط جدید انطباق داده، با انعطاف پذیری شرایط ایجاد شده را می پذیرند و با تسلط برموقعیت خود موفقیت های تحصیلی لازم را کسب میکنند. درمواردی دیگر قبولی در دانشگاه موجب میگردد در زمینه محرومیت های فرهنگی، اجتماعی و روانی، تضادهای درونی نمایان تر شده، اضطراب افزایش یابد. درچنین مواردی دانشجو قادر به سازگاری کارامد و مؤثر نیست و دچار افتت حصیلی میگردد.

2. تعریف افت تحصیلی

افت تحصیلی یکی از مشکلات نظام های آموزشی از جمله دانشگاه هااست. در مورد افت تحصیلی تعابیر و تعاریف متفاوتی ارائه شده است که وجه مشترک همه ی آنها ناتوانی و شکست در انجام و اتمام موفقیت آمیز دوران تحصیلات رسمی و دانشگاهی است. به عبارت دیگر افتتحصیلی به معنی عدم موفقیت در تحصیلات که بامعیارهایی نظیر مشروطی، تکرار درس، طولانی شدن مدت تحصیل، اخراج، انصراف، ترک تحصیل قابل بررسی می باشد.

3. عوامل زیربنایی افت تحصیلی

مشروطی و افـت تحصـیلی دانشـجویان مـیتوانـد علـل گوناگونی داشته باشد، براساس تحقیقات انجام شـده، نـامناسب بودن عوامل درونـی و بیرونـی نظـام آموزشـی از قبیل روش های تدریس اساتید، استفاده از تکنیک هـای کمک آموزشی و روش های ناصحیح ارزشیابی دانشجویان توسط اساتید، برنامـه ریـزی آمـوزش ترمـی، محیط فیزیکی و اجتماعی کلاس درس و همچنین انگیزه و علاقه دانشجویان نسبت به دروس و رشته تحصـیلی و برخی عوامل زیستی دانشجویان بر مشروط شدن و عـدم پیشرفت تحصیلی دانشجویان، موثر می باشد. مطالعات دیگر، عواملیاز قبیـل خلـقو خـوی دانشـجو،هوش و اسـتعداد، انگیـزه،دوسـتان فـرد، شـغل والـدین،میزان تحصیلات والدین، بومی نبودن دانشـجو، وضـعیت اقتصادی و اجتماعی ، میانگین معدل دیپلم، سهمیه پذیرش کنکور، فاصله بـین اخـذ دیـپلم و سـال ورود بـه دانشگاه، اشتغال و وضعیت تأهـل دانشـجویان را بعنـوان عوامل مؤثر در افت تحصیلی معرفـی کـرده انـد.

4. پیامد های عدم مقابله با افت تحصیلی

عدم پایش افت تحصیلی دانشـجویان بـه غفلـت و اتـلافمنابع و هدر رفتن وقت و هزینه منتهی می شـود کـه درنهایت با کاهش بهره وری آموزشی همراه خواهد بود.اینامر نظام آموزشی کشور را از اهـداف پـیش بینـی دورتـرنموده و سرمایه ها و فرصت ها را از دست می دهد. ازطرفی پیامدهای فردی این پدیده ممکـن اسـت بصـورتآسیب های اجتماعی نظیر شخصیت ضـد اجتمـاعی، بـدبینی و اختلالات خانوادگی تظـاهر نمایـد.

افسردگی، اضطراب، استرسهای شدید، تغییر در سبک زندگی، مشکلات شغلی، احساس بدرفتاری از دست اندرکاران آموزشی و اجرایی در دانشگاه و...... ، از جمله عواملی هستند که می توانند در بروز آسیب های روانشناختی و به تبع آن افت عملکرد تحصیلی دانشجویان موثر باشند. ضرورت دارد که پس از شناخت این عوامل، از طریق مشاوره، در جهت کاهش اثر منفی آنها اقدام شود.

5. از کجا کمک بگیرم؟

افت تحصیلی در دانشجویان یک پدیده چند عاملی است. در آسیب شناسی شکست تحصیلی این دانشجویان بـه عوامـل زیر بنایی متعددی بر میخوریم که گستره وسـیعی داشـته انـد، ازجمله،افسردگی،اضطراب ، فوبیا مـشکلات جسمانی، اشـتغال ذهنی و عدم تمرکز، عدم توفیـق در حل موفقیت آمیز بحران هویت، عزت نفس، مشکلات روانی خفیف ،وجود مشکلات در روابـط اجتماعی، نداشتن برنامه ریزی درسی و فقدان مهارت های لازم در مدیریت زمان ، عدم آشنایی با روش های مطالعه موثر و کارآمد، تداخل مشکلات فردی و خانوادگی در فرایند تحصیلی و.... . . این پدیده که به مثابه روکشی نمایاننده تنها سطوح عملکرد ظاهری شخص است، ریشه در عواملی دارد که باید تجزیه و تحلیل شود و بدون درنگ راهکارهای مناسب برای حل این مشکل بکار گرفته شود. این مهم از اهداف مرکز مشاوره دانش پژوهان پیشرو می باشد که خدماتی در جهت شناخت عوامل موثر در افت تحصیلی دانشجویان و ارائه راهکارهای مناسب، ارائه می دهد.

این خدمات شامل برگزاری کارگاه های آموزشی و ارائه خدمات مشاوره تحصیلی و روانشناختی می باشد.

جهت آشنایی با مشاورین مرکز می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 
 
تعداد بازدید: 329
امتيازدهي
ميانگين امتيازها:0 تعداد كل امتيازها:0

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی  
کد امنیت
 
Powered by DorsaPortal