گفت و گو با دکتر محی الدین آقاداودی مدیر گروه رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر:

پرورش هنرمندان یا کارآفرینان صاحب مشاغل نگاهی به مدل آموزشی نوین در دانش‌پژوهان پیشرو


دانشگاه‌ها برای سال‌ها به عنوان کارخانه‌هایی برای تولید تئوری و ذهن‌های مشتاق به کار در نظر گرفته می‌شدند، اما یک مؤسسه ایرانی رویکردی متفاوت را در پیش گرفته است. در دنیای طراحی جواهرات، جایی که سنت با نوآوری در هم می‌آمیزد، «دانش‌پژوهان پیشرو» می‌خواهد دانشجویانش را نه فقط به تکنسین، بلکه به کارآفرینان و افراد صاحب مهارت مبدل سازد که آماده ورود به بازار هستند.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، دکتر محی‌الدین آقاداودی، مدیر گروه رشته طراحی طلا و جواهر در گفت‌وگویی، نقشه راهی را ترسیم کرد که فراتر از کلاس‌های درس معمولی است. او از یک مدل آموزشی صحبت می‌کند که ریشه‌هایش در پروژه‌های واقعی و ارتباطات حرفه‌ای نهفته است. به گفته او، پروژه فارغ‌التحصیلی دانشجویان صرفاً یک امتحان نیست، بلکه یک طرح کسب‌وکار کامل است.
آقاداودی می‌گوید: «پروژه فارغ‌التحصیلی ما یک طرح کسب‌وکار جامع است. دانشجو فقط یک مجموعه اثر خلق نمی‌کند، بلکه موظف است برای آن اثر هویت بصری، استراتژی قیمت‌گذاری و یک طرح بازاریابی نوین تدوین کند.»
یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این رویکرد، برگزاری جشنواره های تخصصی و نمایشگاه های شاخص از دستاوردهای دانشجویان و فارغ التحصیلان است که فراتر از یک رویداد دانشگاهی ساده است. این نمایشگاه‌ها و رویداد ها به عنوان یک "جلسه مصاحبه شغلی گروهی" عمل می‌کنند. به جای آنکه دانشجویان به دنبال شغل بگردند، صنعت به دیدن کارهای آن‌ها دعوت می‌شود. صاحبان گالری‌ها، کارفرمایان و انجمن‌های صنفی برای دیدن آثار نهایی دانشجویان گرد هم می‌آیند و به گفته دکتر آقاداودی، بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان
اولین سفارش کار یا پیشنهاد شغلی خود را در همین رویدادها دریافت کرده‌اند.

پیوند واقعی دانشگاه با هنر-صنعت طلا و جواهرات 
مدل آموزشی موسسه آموزش عالی دانش‌پژوهان پیشرو بر سه رکن اصلی استوار است: هنر، علم و کسب‌وکار. به گفته دکتر آقاداودی، این مؤسسه صرفاً به دنبال تربیت تکنسین نیست، بلکه می‌خواهد طراحان خلاق و کارآفرینان حوزه هنر صنعت طلا و جواهر را پرورش دهد.
یکی از وجوه تمایز اصلی این برنامه، کارآموزی تضمین‌شده و ساختارمند آن است. هر دانشجو در سال آخر، به جای بازدید صرف، برای اجرای یک پروژه مشخص به یک شرکت معتبر معرفی می‌شود. این رویکرد یک پل واقعی به سوی استخدام ایجاد می‌کند و فاصله بین آموزش و بازار کار را به حداقل می‌رساند.


امضای ما، سبک آموزشی پروژه‌محور است
دکتر آقاداودی تأکید می‌کند: «امضای ما، سبک آموزشی پروژه‌محور است. دانشجویان از ترم‌های اول روی پروژه‌های واقعی و شبیه‌سازی‌شده بازار کار می‌کنند. قدرت واقعی ما، شبکه فعال و حمایتی فارغ‌التحصیلان ماست. ما بعد از فارغ‌التحصیلی با دانشجویان خداحافظی نمی‌کنیم، یک انجمن پویا داریم که فرصت‌های شغلی و مشاوره را برای سال‌ها در اختیار اعضا قرار می‌دهد.»

وعده‌ای برای آینده
مدیر گروه طراحی طلا و جواهر دانش‌پژوهان پیشرو به والدین دانشجویان این پیام را می‌دهد که مدرک تحصیلی فرزندشان فقط یک گواهی‌نامه نیست، بلکه "جواز ورود به یک تخصص بسیار ماهرانه" است. او تأکید می‌کند:« تقاضا برای یک طراح و سازنده ماهر همیشه در بازار وجود دارد. برنامه درسی با یک مولفه قوی کارآفرینی طراحی شده است و به دانشجویان آموزش می‌دهد که چگونه شغل ایجاد کنند، نه فقط به دنبال آن بگردند. آقاداودی این رویکرد را بهترین تضمین برای آینده شغلی دانشجویان می‌داند.»
آقاداودی تاکید می کند: «اطمینان می‌دهیم که فرزند شما قبل از فارغ‌التحصیلی، نمونه کار، شبکه ارتباطی و تجربه واقعی دارد.»
این پژوهشگر و استاد دانشگاه در ادامه صحبت های خود در این بخش می گوید:« تیم اساتید گروه طلا و جواهرات به خوبی می دانند که یک ایده خوب، بدون ارائه خوب، بی‌ارزش است. به همین دلیل، بخشی از نمره دانشجویان به نحوه ارائه و دفاع از طرحشان در مقابل اساتید و هم‌کلاسی‌ها اختصاص دارد، دقیقاً مانند یک جلسه ارائه طرح به مشتری واقعی. همچنین، دانشجویان از سال سوم تشویق می‌شوند تا پورتفولیوی دیجیتال و برند شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی بسازند. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها در روز فارغ‌التحصیلی، نه فقط یک مدرک، بلکه یک سابقه کار قابل ارائه نیز داشته باشند.»
دکتر آقاداودی در پایان صحبت های خود با این جمله صحبتهای خود را خاتمه می دهد:« در نهایت، رویکرد دانش‌پژوهان پیشرو برای پرورش هنرمندان کارآفرین، نشان‌دهنده یک تغییر پارادایم در آموزش عالی است؛ تغییری که می‌خواهد از تکنسین‌محوری به سوی نوآوری و خلق ارزش حرکت کند.»



تاریخ به‌روزرسانی: 1404/01/16
تعداد بازدید: 263