كارشناسي ارشد مديريت رسانه
در منظومه مدیریت رسانه، رسانه صرفاً ابزار انتقال پیام نیست، بلکه به مثابه بستری پویا برای آفرینش معنا، تأثیرگذاری وهدایت افکار عمومی شناخته میشود؛ بستری که نقش آن در سازماندهی ارتباطات اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی جامعه، پیوسته در حال گسترش و تعمیق است.
رشته مدیریت رسانه، سفری است به ژرفای پیوند میان مدیریت خلاق، فناوری های نوین و جریان های ارتباطی؛ راهی برای شناخت و هدایت سازمان های فعال در عرصه رسانه ای، مديريت افكار عمومي و پاسخگویی به نیازهای متغیردنیای امروز.
درباره رشته
مدیریت رسانه، دانشی میان رشته ای است که با به کارگیری مفاهیم مدیریت و ارتباطات، می کوشد مدیرانی توانمند برای شبکه های خبری، بنگاه های رسانه ای و سازمان های فرهنگی تربیت کند. دانشجویان در این رشته،علاوه بر فراگیری دانش تخصصی رسانه، می آموزند چگونه با بهره گیری از فناوری های نو، خلاقیت در تولید محتوا و شناخت مخاطب، سازمان های رسانه ای را به سوی موفقیت هدایت و راهبری نمایند.
دوره کارشناسی ارشد مدیریت رسانه ، با هدف ارتقاء دانش و مهارت های مدیریتی و تقویت توان تحلیل نظام مند و استراتژیک دانشجویان،تدوین شده است. این دوره به آموزش برنامه ریزی، سیاستگذاری، کارآفرینی رسانه ای،مدیریت منابع انسانی و اقتصادی رسانه ها و همچنین طراحی مدل های کسب وکار رسانه ای می پردازد.
از دیگر اهداف این دوره میتوان به تربیت مدیرانی اشاره کرد که بتوانند رسانه ها را متناسب با اهداف کلان توسعه ملی سامان بدهند، در بازارهای نوپا نوآوری کنند و نقش مهمی در سیاستگذاری و آینده نگری رسانه ها ایفا نمایند. این دوره فرصتی برای ارتقاء مدیران فعلی و جذب نیروهای جوان به عرصه مدیریت رسانه نیز فراهم میسازد.
برنامه آموزشی این رشته در مقطع کارشناسی ارشد، پژوهش محور و کاربردی است تا فارغ التحصیلان آن، علاوه بر تسلط بر مبانی نظری،آماده ورود به میدان عمل باشند و بتوانند در صنایع رسانه، کسب وکارهای خلاق ونهادهای تصمیم ساز کشور نقش آفرین باشند.
مؤسسه آموزش عالي دانش پژوهان پيشرو بهره گیری از اساتید مجرب و تمرکز بر توسعه بومی مدیریت رسانه، تلاش دارد جایگاه اصفهان رادر مرجعیت علوم رسانه ای كشور تعريف و تثبيت کنند.
مهارتها
دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانه طی این دوره با مهارت های مدیریتی و تصمیم گیری در رسانه، شناخت و تحلیل بازارها ومدلهای کسب وکار رسانه ای، رهبری تیم های رسانه ای و مدیریت منابع انسانی، برنامه ریزی استراتژیک، سیاست -گذاری رسانه ای و طراحی نوآوری ها، فهم عمیق مخاطب و پژوهش درحوزه ارتباطات جمعی، مدیریت تولید محتوای رسانه ای و ارزیابی اثربخشی پیام ها ،استفاده حرفه ای از فناوری های نو و شبکه های دیجیتال و... آشنا مي شوند.
دانش آموختگان این رشته قادرند در حوزه های پژوهشی، سیاست گذاری و مشاوره مدیریتی در سازمان های رسانه ای، مراکز فرهنگی،مؤسسات خبری، تبلیغاتی و نهادهای مرتبط فعالیت کنند.
دروس رشته
از جمله دروس اصلی دوره کارشناسی ارشد مدیریت رسانه مي توان به مبانی مدیریت رسانه، اقتصاد و رسانه، مدیریت استراتژیک رسانه، سیاست گذاری و آینده پژوهی رسانه ،مدیریت منابع انسانی، مديريت تبليغات، مديريت خبر، مديريت روابط عمومي، روشهای تحقیق پیشرفته(کمی و کیفی) و... اشاره كرد.
بازار کار
با توجه به گسترش صنایع خلاق و اهمیتروزافزون رسانه ها در جهان معاصر، فرصت های شغلی گستردهای در انتظار فارغ التحصیلان این رشته است. اين فرصت ها شامل مدیریت و راهبری سازمان های خبری و رسانه ای، مشاوره رسانه ای، مدیریت کمپین های تبلیغاتی و رسانه های دیجیتال، تأسیس کسب وکارهای رسانه ای و استارتاپ های خلاق، تدریس و پژوهش در دانشگاه ها و مراکز مطالعاتی، فعالیت در نهادهای فرهنگی،روابط عمومی و مراکز تولید محتواي رسانه اي است.
فارغ التحصیلان این رشته نقش کلیدی در تولید، هدایت و توسعه جریان های رسانه ای کشور ایفا می کنند و می توانند با بهره مندی ازمهارتهای مدیریتی و ارتباطی، منشأ تحولات مثبت در ساختار رسانه ای كشور باشند.